Pozycjonowanie strony internetowej – dlaczego tak drogo?

Bardzo często klienci firm lub specjalistów oferujących pozycjonowanie, nie wiedzą zupełnie nic na temat tego przedsięwzięcia. Często myślą, że są to pewne działania, które wykonywane są przez specjalistów rutynowo, bez większego zaangażowania i kosztów. Takie myślenie prowadzi z kolei do frustracji: dlaczego pozycjonowanie jest tak drogie! Przecież pozycjonowanie powinno być tanie! Otóż, pozycjonowanie jest kosztownym procesem. Wymaga również specjalistycznej wiedzy i odpowiednich narzędzi. I o tym w poniższym artykule.

Pozycjonowanie a potrzebne narzędzia

Pozycjonowanie stron internetowych jest biznesem jak wiele innych. Potrzebny jest odpowiedni sprzęt i odpowiednie narzędzia do wykonywania pracy. Komputery, systemy, narzędzia monitorujące. Niektóre rozwiązania są bezpłatne, inne działają na licencjach, które należy wykupić, za jeszcze inne opłaca się abonament. Agencje seo zatrudniają specjalistów, którzy są doskonałymi fachowcami w swojej branży – kształcili się i zdobywali przez lata doświadczenie. To spory koszt. Specjalistów do pozycjonowania w firmie jest wielu. Jeden człowiek nie może zajmować się wszystkim: zarządzaniem, kontaktem z klientem, działaniami technicznymi, czy pisaniem tekstów. Z wielu względów jest to niemożliwe. Zatrudnia lub kupuje się teksty oraz grafiki, zleca się badania. Koszty są spore.

Kosztowne działania

Działania związane z pozycjonowaniem również są spore. Linkowanie stron, katalogowanie stron, Google adwords, zamieszczanie artykułów sponsorowanych – wszystko to wiążę się z kosztami, o których klient nie zawsze zdaje sobie sprawę. Tanie pozycjonowanie jest możliwe tylko w niektórych przypadkach, np. przy bardzo niskiej konkurencyjności fraz, a więc wtedy, gdy konkurencja na dany produkt lub usługę jest znikoma. Ale to też nie reguła. Często, aby wypromować zupełnie nieznane usługi trzeba wydać bardzo dużo pieniędzy. Tzw. wolni strzelcy oferujący pozycjonowanie, chociaż oferują nieco tańsze usługi, również mają takie same wydatki.

Reklama w Internecie to dziś konieczność. Bez niej nawet firma oferująca bardzo dobre produkty lub usługi może sobie nie poradzić. Wymagania wyszukiwarki, robotów i algorytów są coraz większe, agencje i specjaliści muszą wdrażać nowe działania. Decydując się na pozycjonowanie strony www należy mieć tego świadomość. Płacisz, ale po kilku miesiącach możesz cieszyć się bardzo dużym plonem!

Komu zlecić pozycjonowanie?

Specjalistom. A jak ich rozpoznać? Po efektach ich pracy. Warto sprawdzić, jakie strony pozycjonują (czasem takie informacje są udostępnione na ich stronach), jak sami są wypozycjonowani, a także, jakie opinie krążą o nich w sieci. Jednak podczas sprawdzania opinii należy być ostrożnym – wiele niestety nie gra czysto i zamieszcza fałszywe informacje w sieci. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy zdecydujemy się na specjalistę ds. pozycjonowania – freelancera (często oferują nieco tańsze pozycjonowanie, co spowodowane jest mniejszymi kosztami utrzymania firmy), czy agencję seo – w obydwu przypadkach można się zawieźć i w obydwu można być być zadowolony, czasem trzeba zaryzykować. Dobra firma lub specjalista przed rozpoczęciem pozycjonowania zawsze wykona audyt seo strony. Od niego zależy koncepcja dalszych działań – link building, optymalizacja strony czy kontent marketing. Efekty mogą pojawić się za kilka miesięcy. Jeżeli przez kilak miesięcy efekty są niewidoczne, warto podjąć rozmowy z osobami odpowiedzialnymi za pozycjonowanie. Dobra firma wdroży inne działania, będzie raportowała o wynikach. Gorsza będzie nadal obiecywała poprawę i będzie unikała przesyłania konkretnych informacji o stanie pozycjonowania. W takim przypadku warto rozejrzeć się za bardziej odpowiedzialną firmą.