W Pabianicach uczymy szacunku i reakcji na przemoc rówieśniczą w szkołach

Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej (29 września–3 października 2025) przypomina, że bezpieczeństwo w szkolnych korytarzach wymaga działań — od rozmowy po konkretne wsparcie ofiar.
- Pabianice uczcie się rozmawiać o szacunku
- Włącz się do działań szkoły i policji
Pabianice uczcie się rozmawiać o szacunku
W Zespole Szkół Nr 3 im. Legionistów Miasta Pabianic spotkali się uczniowie z przedstawicielem policji, by otwarcie mówić o przemocy i sposobach reagowania. Aspirant Łukasz Pierzyński z Zespołu ds. Nieletnich i Patologii Komendy Powiatowej Policji w Pabianicach rozmawiał z młodzieżą o tolerancji, szacunku i odpowiedzialności prawnej nieletnich. Funkcjonariusz tłumaczył, jak rozpoznawać przemoc, jak wspierać ofiary i jakie zachowania są niedopuszczalne.
Badania przedstawione podczas spotkania pokazują skalę problemu: 44% młodych ludzi doświadczyło przemocy psychicznej, a 48% przemocy fizycznej. Coraz częściej agresja przybiera formy wykluczania, hejtu w internecie i szantażu, dlatego rozmowa w szkole i poza nią jest niezbędna.
“Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej 2025. Wspólnie budujemy bezpieczne i pełne szacunku szkoły”
podkomisarz Agnieszka Jachimek
Włącz się do działań szkoły i policji
Do obchodów Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej włączają się nie tylko policjanci, ale też Ministerstwo Edukacji Narodowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz organizacje pozarządowe. Przygotowano pakiety materiałów edukacyjnych dostosowane do różnych grup wiekowych i specyfiki placówek — z myślą o nauczycielach, wychowawcach, psychologach i rodzicach. Materiały te mają pomóc w praktycznym wprowadzaniu rozmów o szacunku, w nauce rozpoznawania sygnałów przemocy oraz w budowaniu procedur wsparcia dla poszkodowanych.
W Pabianicach takie działania mają wymiar praktyczny: spotkania w szkołach, informacja o konsekwencjach prawnych dla nieletnich oraz dostęp do lokalnych specjalistów pomagają zmniejszać ryzyko powtarzających się incydentów. Szkoły zachęcane są do korzystania z gotowych scenariuszy i rozmów z uczniami, tak by reagowanie stało się naturalną praktyką całego środowiska szkolnego.
na podstawie: KPP w Pabianicach.
Autor: krystian