Pomimo tego, że świadomość społeczeństwa na temat oszustw i innych przestępstw na szkodę seniorów jest już duża, w dalszym ciągu pojawiają się sytuacje, kiedy osoby starsze przekazują nieznajomym oszczędności swojego życia. Schemat oszustw jest bardzo podobny. Finalnie seniorzy przekazują oszczędności życia nieznanym osobom, myśląc, że pomagają rodzinie lub unikną kradzieży.
Do takiej sytuacji doszło 10 stycznia 2023 roku w godzinach południowych w Pabianicach. Na telefon stacjonarny 76-letniej mieszkanki naszego miasta zadzwoniła kobieta, podająca się za pracownicę firmy ubezpieczeniowej z prośbą o potwierdzenie adresu do korespondencji swojej rozmówczyni. Po niedługim czasie na ten sam numer telefonu zadzwonił mężczyzna i podając fałszywe imię i nazwisko, twierdził, że jest policjantem. Mężczyzna powiedział także, że policja prowadzi działania ukierunkowane na złodziei, którzy mieliby przyjść do mieszkania seniorki i okraść ją. Zapytał kobietę o posiadane przez nią oszczędności oraz biżuterię. Gdy rozmówczyni potwierdziła, że takie posiada, stwierdził, że w ramach akcji policyjnej zabezpieczy te rzeczy i odda po zakończonych czynnościach, po około godzinie. Przekazał pabianiczance wskazówki, a mianowicie aby zapakowała wszystko w torbę i wyrzuciła przez okno. Tak też zrobiła. Gdy minęło kilka godzin kobieta zorientowała się, że to oszustwo i zgłosiła się do komendy. Straciła kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Pabianiccy policjanci apelują!
- W naszym codziennym życiu stosujmy zasadę ograniczonego zaufania do wszelkich nieznanych nam osób. Zarówno tych, które do nas telefonują, jak również pukających do naszych drzwi.
- Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny lub pracownika instytucji i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
- Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie.
- Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności pod namową telefonicznego rozmówcy.
- Nie działajmy w pośpiechu, nie podejmujmy od razu pieniędzy z banku-odłóżmy termin wypłaty lub udzielenia pożyczki najlepiej o kilka dni.
Pamiętaj o tych zasadach! Co zrobić, żeby nie dać się zmanipulować?
- Policja nigdy nie informuje o prowadzonych sprawach telefonicznie – odłóż słuchawkę, nic Ci za to nie grozi.
- Policja nigdy nie żąda przekazania pieniędzy, cennych rzeczy i prywatnych haseł czy loginów – jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni w tej sprawie – odłóż słuchawkę.
- Policja musi działać zgodnie z procedurami – funkcjonariusz na początku rozmowy przedstawia się i podaje stopień oraz pokazuje legitymację, na której jest imię, nazwisko, zdjęcie, stopień, numer legitymacji, numer identyfikacyjny, data ważności
- Po zakończeniu rozmowy telefonicznej z rzekomym policjantem, zadzwoń pod 997 i poinformuj Policję o zaistniałej sytuacji.
Zwracamy się z apelem do osób młodych! Informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im, jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy lub przekazanie ich w ramach prowadzonych działań. Zwróćmy również uwagę na to zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.
kom. Ilona Sidorko