Jak założyć sklep internetowy?

Przyzwyczajenia konsumentów stale się zmieniają. W 2021 roku po raz kolejny zanotowaliśmy wzrost kupujących w Internecie. Jest ich już 77% spośród wszystkich korzystających z sieci. To wyraźna informacja dla przedsiębiorców, którzy jeszcze nie zdecydowali się uruchomić sprzedaży online. Z tego artykułu dowiesz się, jaki powinien być dobry sklep internetowy i jak go założyć.

Dlaczego warto założyć e-sklep?

Dziś działania online dają olbrzymie możliwości rozwoju dla firm każdej wielkości i niemal z każdej branży. Obecność w sieci to nieodzowny element każdej działalności, która chce osiągać sukcesy. Budowa strony internetowej to często pierwszy krok w rozwoju firmy online. Następnym jest sklep internetowy, który staje się kolejnym lub jedynym kanałem sprzedaży.

Rynek e-commerce z roku na rok rośnie w siłę. Nic dziwnego. Współczesny klient ceni sobie takie rzeczy jak: wygoda, dostępność całą dobę czy niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych. Dla przedsiębiorców natomiast własny sklep internetowy to:

  • możliwość pozyskiwania nowych klientów bez ograniczeń geograficznych,
  • niższe koszty utrzymania niż w przypadku sklepu stacjonarnego,
  • oszczędność czasu, bo klienci mogą samodzielnie składać zamówienie o każdej porze,
  • kreowanie wizerunku marki, bo firmy sprzedające w sieci są dobrze postrzegane przez klientów.

Jeśli też chcesz zdobywać nowych klientów i rozszerzyć swoją działalność, zastanów się nad założeniem własnego e-sklepu, który pozwoli wejść Twojej firmie na wyższy poziom.

Budowa sklepu internetowego – jak się przygotować?

Przed stworzeniem własnego e-sklepu warto zastanowić się nad kilkoma fundamentalnymi kwestiami, takimi jak:

  • Cel, jaki zamierzasz osiągnąć, tworząc sklep internetowy.
  • Plan działania, który chcesz zrealizować w najbliższych miesiącach.
  • Grupa docelowa, do której chcesz dotrzeć ze swoją ofertą.
  • Korzyści, jakie dają Twoje produkty lub usługi użytkownikom.
  • Unikalność, czyli czym chcesz się wyróżniać na tle konkurencji.

Określenie tych pięciu filarów pozwoli Ci lepiej przygotować się do stworzenia sklepu internetowego, który będzie przynosił Ci satysfakcję i zyski.

W jaki sposób założyć sklep internetowy?

Żeby Twój sklep internetowy mógł zaistnieć w sieci i przynosić korzyści, powinieneś wybrać platformę e-commerce, która spełni Twoje oczekiwania.

Do wyboru masz 4 najpopularniejsze możliwości, które mają swoje zalety i wady.

Platformy Open-Source

Głównymi zaletami tego rozwiązania są: elastyczność i fakt, że płacisz tylko za hosting. Kod źródłowy jest otwarty, więc użytkownicy współtworzą tę platformę. Jeśli masz wiedzę z zakresu programowania, możesz śmiało realizować swoje pomysły. Niestety, próżno tutaj szukać pomocy technicznej ze strony właścicieli firmy.

Decydując się na to rozwiązanie, będziesz potrzebował czasu na naukę i umiejętności informatycznych. Jak pokonasz te trudności, istnieje szansa, że stworzysz całkiem przyzwoity e-sklep.

Platformy SaaS

Nazywa się je także platformami „chmurowymi”, ponieważ Twój sklep internetowy znajduje się na serwerze dostawcy. Oznacza to, że nie potrzebujesz hostingu. Płacisz zazwyczaj w cyklu miesięcznym lub rocznym. Na platformach SaaS użytkownicy nie mają dostępu do kodu źródłowego, więc są uzależnieni od dostawcy i jego zasobów.

To dobre rozwiązanie dla firm, które nie oczekują skomplikowanych modułów i chcą, jak najszybciej otworzyć swój sklep internetowy.

Platformy licencjonowane

W tym przypadku sam musisz zadbać o hosting i wszelkiego rodzaju aktualizacje sklepu. Kod źródłowy nie jest dostępny, a licencja na sklep internetowy wymaga dodatkowych opłat. Taką licencję zazwyczaj dostajesz na czas nieokreślony. Niestety, za pomoc techniczną często trzeba dopłacić.

Platformy licencjonowane sprawdzą się w przypadku dużych firm, które mają dużą bazę produktów i mogą zapłacić więcej za sklep internetowy.

Platformy dedykowane

Ostatnia z możliwości należy do ekskluzywnych. Jest to e-sklep robiony dokładnie zgodnie z Twoimi wytycznymi – tworzony od podstaw lub oparty na istniejącym systemie CMS (Content Management System – System Zarządzania Treścią).

Jest to dobre rozwiązanie dla bogatych firm, które potrzebują sklepu internetowego z niestandardowymi rozwiązaniami.

Sklep internetowy. Sprawdź, jak zacząć sprzedawać online

Jak widzisz, każde z tych rozwiązań ma plusy i minusy. Wybór zależy od tego, czego oczekujesz i ile jesteś w stanie przeznaczyć na działania e-commerce.

Warto zastanowić się także nad współpracą z agencją marketingową WeNet, która dzięki swojemu doświadczeniu może znacznie ułatwić budowę Twojego e-sklepu.

Budowa e-sklepu – o co jeszcze trzeba zadbać?

Poza wyborem platformy e-commerce trzeba zadbać także o:

  • odpowiednie zabezpieczenia (certyfikat SSL),
  • popularne metody płatności,
  • atrakcyjne zdjęcia produktów,
  • zgodny z prawem regulamin sklepu,
  • narzędzia do komunikacji z klientem (np. Czater),
  • profesjonalne pozycjonowanie strony e-sklepu.

Za każdy z tych elementów w wielu przypadka trzeba też dodatkowo zapłacić.

Dlaczego warto skorzystać z usług fachowców?

Żeby Twój e-sklep mógł powstać, potrzebujesz platformy e-commerce, domeny oraz hostingu. Ponadto wiele rozwiązań wymaga od Ciebie umiejętności technicznych i czasu. Współpraca z fachowcami z agencji marketingowej zdejmuje z Ciebie te obowiązki.

Specjaliści e-commerce z firmy WeNet.pl zbudują dla Ciebie sklep internetowy, zajmą się utrzymaniem ciągłości i bezpieczeństwem, a także zadbają o prawidłowe wprowadzenie rozwiązań sprzedażowych. Cenę tego rozwiązania poznasz na samym początku współpracy podczas pierwszych analiz.

To wygodne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy zajęci swoim biznesem po prostu nie mają czasu na zawiłości związane ze specjalistycznymi kwestiami technicznymi, takimi jak aktualizacje, wybór stabilnego hostingu czy atrakcyjnej domeny.

Źródło statystyk: Gemius. E-commerce 2021