W trosce o lokalnych przedsiębiorców, którzy przez utrudnienia związane z remontem ulic Zamkowej i Warszawskiej odnotowują znaczny spadek dochodów, Prezydent Miasta Pabianic informuje, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) podatnicy mogą zwracać się z indywidualnymi wnioskami do Organu podatkowego o udzielenie ulg w zapłacie podatku od nieruchomości, o których w przywoływanej ustawie.

Zgodnie z art. 67a, ze względu na ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny organ podatkowy może:

  • umorzyć zaległość podatkową, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną,
  • rozłożyć na raty lub odroczyć (przesunąć w czasie) zapłatę podatku,
  • rozłożyć na raty lub odroczyć zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.

Umorzyć można zaległość podatkową, a więc podatek lub ratę podatku nie zapłacone w ustawowym terminie płatności. Ustawowe terminy płatności dla osób fizycznych przypadają do: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego, lub w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. Dla osób prawnych terminami zapłaty rat podatku są: za styczeń do 31 stycznia, a za pozostałe miesiące do 15-go dnia każdego miesiąca roku podatkowego.

W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, ww. ulgi stanowią pomoc de minimis.

Ponieważ, jak sygnalizują przedsiębiorcy z remontowanych ulic, spadek ich dochodów nastąpił na skutek utrudnień związanych z remontem głównej arterii miasta, do wniosku będzie konieczne przedłożenie informacji o dochodach uzyskiwanych w poszczególnych miesiącach: 2019 r. i 2021 r. oraz za okres bieżący (do miesiąca, poprzedzającego miesiąc, w którym składany jest wniosek o udzielenie ulgi). W przypadku, gdy wnioskującymi o ulgę są osoby fizyczne, do wniosku wraz z uzasadnieniem należy złożyć oświadczenie o stanie majątkowym ze wskazaniem struktury dochodów i wydatków oraz zestawieniem kosztów, dochodów, straty. Osoby prawne złożyć powinny bilans i rachunek zysków i strat za wskazany wyżej okres. Dodatkowo przedsiębiorcy zobowiązani są do złożenia formularza informacji o pomocy de minimis za okres trzech lat kalendarzowych.

W razie wątpliwości, Organ podatkowy może poprosić o dodatkowe wyjaśnienia i dokumenty, niezbędne do rozstrzygnięcia zgłoszonego żądania.

W załączeniu znajdują się wzory niezbędnych dokumentów.

Wniosek o udzielenie ulgi w zapłacie należności podatkowych

doc, 69 kB

metryczka

Oświadczenie o stanie majątkowym

doc, 70 kB

metryczka

Zestawienie dot. dochodów/straty za poszczególne miesiące 2019 roku, 2021 roku i okres do miesiąca, poprzedzającego miesiąc, w którym składany jest wniosek o udzielenie ulgi

doc, 39 kB

metryczka

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis

PDF, 154 kB

metryczka

Informacja przedsiębiorcy o uzyskanej pomocy de minimis lub jej braku

doc, 30 kB

metryczka

Klauzula informacyjna RODO

doc, 37 kB

metryczka

Informacja o konieczności podania do publicznej wiadomości kwoty udzielonej ulgi z podaniem nazwiska i imienia lub nazwy beneficjenta pomocy

doc, 26 kB

metryczka

Powiadom znajomego

Powiadom znajomego

* Pole wymagane